RE-ORG a les sales de reserva del museu

El mètode RE-ORG està pensat per acompanyar i assessorar als museus que l’implementen en els diferents passos de la reorganització fent-lo adaptable a les col·leccions i prioritzant el reaprofitament dels recursos existents i posant en valor els equips de treball dels museus.

El mètode RE-ORG ha estat aplicat amb èxit en 83 museus de 27 països de tot el món.

A Catalunya, és un projecte que compta amb el suport de l’ICCROM i el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya a través del Centre de Restauració de Bens Mobles de Catalunya i que a més a Cardedeu també ha comptat amb el suport de l’equip de restauració de l’Oficina de Patrimoni Cultural de la Diputació de Barcelona.

RE-ORG A CARDEDEU

El mes de juliol de 2021 el MATBC començava les tasques de reorganització de les sales de reserva per tal de poder-se ajustar a criteris del RE-ORG pel que fa a la planificació i organització de les sales de reserva tenint en compte les col·leccions que s’hi conserven, el mobiliari del que es disposa, de l’edifici i de l’espai on s’ubiquen i de la gestió del propi equipament.

Per a dur a terme el mètode, s’ha comptat amb dues documentalistes externes de suport que han treballat conjuntament amb l’equip del museu, la brigada municipal i voluntariat per a desenvolupar les diferents tasques que marca el mètode:

1. Autoavaluació
  2. Documentació i anàlisi
  3. Pla d’acció
  4. Reorganització

El MATBC té previst acabar amb aquesta reorganització a finals d’estiu del 2022 havent assolit gairebé els 10 objectius marcats per el mètode:

1. N’és el responsable un membre qualificat del personal.
  2. Els magatzems només contenen objectes de la col·lecció.
  3. Els espais independents es dediquen a funcions de suport: oficina, taller, emmagatzematge d’equips i altres materials (aliens a la col·lecció).
  4. No es col·loca cap objecte directament sobre el terra.
  5. Cada objecte té una ubicació específica al magatzem i es pot localitzar en tres minuts.
  6. Es pot accedir a cada objecte sense haver-ne de moure més de dos de diferents.
  7. Els objectes estan ordenats per categoria.
  8. S’apliquen polítiques i procediments específics i clau.
  9. L’edifici i els magatzems ofereixen una protecció adequada per a la col·lecció.
  10. Cap dels objectes pateix un deteriorament actiu i tots estan a punt per ser utilitzats en les activitats del museu.

Al llarg del mes de maig i coincidint amb les activitats del Dia Internacional dels Museus i la Nit dels Museus, s’han realitzat diverses visites guiades a les sales de reserva on s’hi conserva vora el 90% de les col·leccions no exposades del museu. En aquestes visites s’hi ha pogut explicar i observar l’aplicació del mètode RE-ORG a Cardedeu.

A més, des de l’Oficina de Patrimoni de la Diputació de Barcelona, el 13 de juliuol organitza el plenari de la Xarxa de Museus Locals a Cardedeu i així ensenyar i explicar el projecte.

0 comments on “RE-ORG a les sales de reserva del museu