Què és per a en Joan el Museu?

Fa uns dies us vàrem preguntar que és per a tu el museu.
Entre les respostes que hem rebut, volem destacar-ne una; la d’en Joan Conchello, amic i voluntari del museu que ens ha fet un escrit on ens explica què és per ell el museu.

Esperem que us emocioni tant com ens ha emocionat a nosaltres!
Gràcies Joan!
Totes i tots som museu!

Per a mi el museu es…

No se com començar; podríem fer un recorregut des de molts anys enrere per tenir una visió de l’evolució de la meva relació amb el museu.

Quan jo era petit no hi havia museu a Cardedeu. Si que hi havia el Sr Balvey, tot i que el meu record és més de sentir-ne parlar que no d’anar a la seva farmàcia, a la que no hi havia anat mai, ja que quan vaig néixer ja estava tancada. Del que si recordo haver vist és la col·lecció d’ocells que hi havia a l’escola nacional.

Al primer museu que es va instal·lar a la casa Daurella si el recordo, tot i que hi vaig fer més visites a la biblioteca, que compartia edifici, que al propi museu. El que si és cert que hi vaig fer diferents visites, de les que recordo especialment les eines d’oficis que havien existit a Cardedeu; alguns d’ells ja desapareguts. Suposo que em van cridar l’atenció perquè formaven part de coses viscudes en els anys joves i que formaven part de la meva història recent. El recordo com un lloc entranyable, on es recullen coses locals que ens ajuden a no oblidar la nostra història. Un espai mantingut per voluntaris abnegats per tenir de la millor manera possible tot aquest llegat de la gent del nostre poble.

El que si recordo com un fet important és la transformació del museu, al tombant de segle, quan es va convertir en el museu que és ara. El recordo especialment perquè ho vaig viure de prop. Aquest canvi va fer que el museu de Cardedeu es convertí en un museu modern amb tècniques expositives i una organització, que no tenia res a envejar als museus d’arreu de Catalunya. Seguia però sent un museu local amb l’escalfor d’una sèrie de voluntaris i col·laboradors que, sota la direcció d’un equip professional, va permetre ampliar notablement l’oferta d’activitats.

A nivell personal vaig començar sent un assidu a les activitats que organitzava el museu; fins que un dia, la directora em va proposar de fer un taller de ciència amb motiu de la Setmana de la Ciència. El primer any ho vam fer d’una manera una mica improvisada. Malgrat tot va ser un èxit i es va voler repetir en anys posteriors. A partir d’aquest moment, es va anar a parlar amb Cosmocaixa i es va fer un conveni en que per cada Setmana de la Ciència ens deixarien material per fer un taller al Museu de Cardedeu. Els primers anys es feia un taller el dissabte a la tarda i un altre el diumenge al matí. Quan em van jubilar donat la disponibilitat de temps que tenia vam acordar que la celebració de la Setmana de la Ciència no seria de dos dies sinó de set. De dilluns a divendres vindrien grups dels instituts i dissabte i diumenge es seguirien fent dues sessions.

En aquesta activitat hi he dedicat molts esforços, motivat especialment, per la resposta de la gent, Tant dels grans com dels petits. Entenc que una cosa que agrada, que ho fan amb interès que no tenen pressa per plegar segur que els ha ensenyat alguna cosa.

La meva relació amb el museu és la d’un col·laborador, que sempre que pot dona un cop de ma.
Espero que el Museu segueixi sent una institució tant dinàmica com és ara.

0 comments on “Què és per a en Joan el Museu?