Ratafia de la iaia Maria de Cardedeu

La ratafia es un licor d’elaboració artesanal, amb anís i 16 espècies i herbes aromàtiques, produït anualment pel Museu Arxiu Tomàs Balvey , recollint una antiga tradició i recepta local, la de la iaia Maria.

La Ratafia de la Iaia Maria és basa en una recepta típica i tradicional de Cardedeu, recuperada i difosa amb la col·laboració d’ Enrica Renter, Remei Pinell i Teresa Comas i actualment és un producte característic del Museu de Cardedeu.

La  Ratafia de la iaia Maria de Cardedeu,  s’elabora segons recepta antiga i autòctona, aprofitant la lluna vella de maig, com mana la tradició. Es tracta d’un licor d’herbes i nous verdes, tradicional de Catalunya, i  normalment  d’elaboració casolana. És un costum molt estès en totes les comarques del Principat.

En la fórmula de la Ratafia de la iaia Maria de Cardedeu s’hi troben a més de les nous tendres, una quinzena d’herbes aromàtiques com espígol, maria lluïsa, poniol,  i tarongina i també espècies com canyella i nou moscada. Tots aquests ingredients, els uns tallats, els altres en pols o ratllats, es maceren en anís durant quaranta dies “a sol i serena”, ja que els canvis de temperatura afavoriran l’absorció dels principis aromàtics i essències de les plantes.

L’ elaboració d’aquests licor dolç, de propietats digestives, es realitza al Museu un dissabte coincidint amb la lluna vella de maig i es fa de forma comentada i oberta a tothom que tingui interès en aprendre i preparar-se la seva Ratafia facilitant la recepta i algunes de les herbes que cal incorporar , així com explica tot el procés que cal seguir en el temps de maceració i realització de la Ratafia, segons formula tradicional autòctona. I per aquells que no tinguin ganes de treballar, el mateix dia o al llarg de tot l’any, es pot adquirir al Museu la Ratafia de Cardedeu embassada i preparada cada any.

I si la vols fer a casa, AQUÍ et deixem la recepta!

0 comments on “Ratafia de la iaia Maria de Cardedeu