Dia Internacional dels Museus i Nit dels Museus

Un any més, el MATBC ens sumem a les activitats organitzades per el Dia Internacional dels Museus que se celebra anualment el 18 de maig i que enguany coincideix amb la Nit dels Museus.

Per aquest motiu l’entrada al museus serà gratuïta durant tota la jornada i es faran dues visites guiades a les exposicions a les 12 i 18h i una visita nocturna als magatzems de peces de can Xicola, amb actuació de dansa en acabar.

El Dia Internacional dels Museus és un esdeveniment, organitzat pel Comitè Internacional dels Museus (ICOM) des del 1977, que té com a objectiu conscienciar els ciutadans sobre el paper dels museus en el desenvolupament de la societat.

Com diu l’ICOM, els museus són un important instrument per a l’intercanvi cultural, l’enriquiment de les cultures i en l’avançament de l’enteniment mutu, de la cooperació i de la pau.

Aquesta 42a edició està dedicada al tema Els museus com a eixos culturals: el futur de la tradició, amb què es vol reconèixer el rol que desenvolupen els museus com actors actius de les seves comunitats.

El paper dels museus en la societat està canviant. Si tradicionalment eren considerats institucions estàtiques, en l’actualitat els museus s’estan reinventant contínuament per ser més interactius, centren les seves accions en l’audiència, orienten les seves polítiques a la comunitat, són flexibles, adaptables i mòbils. Amb el temps, han esdevingut eixos culturals que funcionen com plataformes on la creativitat es combina amb el coneixement i on els visitants poden participar, coproduir, compartir i interactuar.

Els museus han canviat les seves pràctiques per apropar-se a les comunitats a les quals s’adrecen, ofereixen noves lectures a les col·leccions que conserven, busquen formes innovadores per abordar problemes i conflictes socials contemporanis, esdevenen espais per al diàleg i l’encontre intercultural i, al mateix temps, conserven les seves funcions considerades tradicionals (conservació, exposició, comunicació, recerca)[1].

A més, iniciativa del Consell d’Europa, des de fa uns anys, se celebra la Nit dels Museus en que aquests obren les portes més enllà de l’horari habitual i que enguany coincideix amb el 18 de maig.

Des del MATBC s’han organitzat diferents activitats entorn aquesta celebració, entrada gratuïta al Museu, visites guiades, magatzems oberts i dansa.

ACTIVITATS PROGRAMADES:
Portes obertes
Dissabte 18  de maig durant tot el dia

Portes obertes al Museu amb vista guiada gratuïta a les 12 i a les 18h.

Enguany el lema del Dia Internacional dels Museus segons la ICOM és “Els museus com a eixos culturals: el futur de la tradició, amb què es vol reconèixer el rol que desenvolupen els museus com actors actius de les seves comunitats”.

Magatzems oberts. La Nit dels Museu
Dissabte 18 a les 22h

En el marc del Dia Internacional dels Museus i la Nit dels Museus, us proposem una visita al magatzem del MATBC.

Una oportunitat de conèixer el conjunt del fons Balvey.

Trobada al Museu Arxiu Tomàs Balvey

Recorregut d’accions escèniques
A les 23h

En el marc de la Nit dels Museu amb l’actuació de Dominik Borucki, Rosa Ballarin i Christos Barbas a l’exposició “El modernisme i les flors. De la natura a l’arquitectura”